Vrijdagmiddag vertrek ik rond half zes richting het AMC waar ik voor een paar uurtjes op vrijdagavond die dienst van Gastvrouw IC vervul. Ik zorg voor de bezoekers die hun dierbaren op de Intensive Care opzoeken. Wat ik doe? Ik groet en open de deur. Ik loop over de afdeling en zorg voor koffie/thee en waar er behoefte aan is een praatje. Een paar uur in de week er voor anderen zijn, jezelf wegcijferen. Daar waar nodig aanwezig met gepaste afstand. 'Onbetaalbaar' om te doen!

 

Als gastvrouw Intensive Care Volwassenen verzorg ik de opvang van familie en bekenden van de patiënten op de Intensive Care.

Ik ontvang de bezoekers en verwijs hen door naar de unit waar de patiënt verblijft en ik ondersteun familieleden die voor langere tijd in een van de zes wachtruimten verblijven. Zo nodig informeer ik bezoekers over de gang van zaken op de afdeling. Bij kritieke situaties en bij overlijden van een patiënt ben ik in de buurt van de familie. In deze moeilijke periode kan ik van grote steun zijn voor de betrokkenen.

Om de familie en bekenden adequaat van dienst te zijn, zijn dit mijn taken tijdens mijn dienst::

  • Ik leid het bezoek tijdens de bezoektijden in goede banen.
  • Ik begeleid familieleden die, vanwege de situatie, buiten de bezoektijden in de Intensive Care verblijven.
  • Ik sta bezoekers van de Intensive Care tactvol te woord.

Om van de meest kleine mooie momenten te blijven genieten, leg ik ze vast in een blog. MIjn vrienden op Facebook zien mijn blog wekelijks verschijnen.